Anne-Maria Kuusela - Matias Teittinen Kustannus-Mäkelä Oy 2019 |
Tarinassa Pelokas Pingviini on rakentanut hienon koneen, jota se haluaisi esitellä ystävilleen. Kenelläkään ei tunnu olevan aikaa. Pelokas Pingviini löytää mainoksen keksintökilpailusta ja päättää osallistua siihen. Ensin Pelokkaan Pingviinin täytyy päästä perille Poutapilven toiselle laidalle.
Matkan varrella se kohtaa pimeän luolan ja joutuu kamppailemaan pelkonsa kanssa. Rohkeudella ja ystävänsä avulla Pelokas Pingviini pääsee kuitenkin jatkamaan matkaa. Seuraavaan haasteesen pingviini törmää, kun se huomaa jännittävänsä esiintymistä ja suurta yleisöä. Ystävän avulla Pelokas Pingviini selviytyy siitäkin haasteesta.
Anne-Maria Kuusela - Matias Teittinen Kustannus-Mäkelä Oy 2019 |
Tarinassa ympyräiset lähtevät avaruusmatkalle. Jokaisella matkustajalla on vahvuutensa perusteella määritelty tehtävä aluksessa. Siro Saparon tehtävä on pitää alus siistinä. Siivotessaan komentosiltaa, tapahtuu sille kuitenkin iso vahinko ja alus joutuu väärälle reitille. Alukseen syntyy paniikki ja tilannetta aletaan selvittää. Siro Saparo on surullinen ja pahoillaan tapahtuneesta. Ystävien avustuksella tilanne rauhoittuu ja Siro Saparo oppii, kuinka tapahtuneesta vahingosta voidaan löytää jotain hyvääkin.
Kummassakin kirjassa tarinat ovat sopivan pituisia ja miellyttäviä lukea ääneen. Ne etenevät koko ajan hyvässä tahdissa ja pitävät pientä jännitystä yllä. Lukija haluaa tietää, miten tilanteet ratkeavat.
Tarinoiden lomassa on sivujen alareunassa "tarroja", joissa on lukijalle esitetty aiheeseen sopivia kysymyksiä. Osa kysymyksistä liittyy tarinassa olevaan tunteeseen, esim. "Milloin sinua on pelottanut?". Ja osa kysymyksistä liittyy luetun ymmärtämiseen, esim. "Miten Siro Saparo pääsi harmituksen yli?". Mielestäni nämä "tarrat" ovat hyviä, koska ne auttavat aikuista johdattelemaan keskustelua.
Tarinoiden kautta saa aikaan hyvää keskustelua lasten kanssa tunteista ja niiden tuomista olotiloista. Lasta on hyvä auttaa etsimään vastaavia tilanteita hänen omasta elämästään. Se auttaa lasta ymmärtämään kirjan tunnetiloja paremmin.
Lapselle/lapsiryhmälle kirja kannatta lukea ensin alusta loppuun, ilman keskeytyksiä ja seuraavalla kerralla vuorovaikutteisesti keskustellen. Seuraava kerta voi olla heti perään tai esim. seuraavana päivänä. Suosittelen näitä tunnekirjoja luettavaksi sellaisessa hetkessä, jossa keskustelu on mahdollista, eikä kenelläkään ole kiire mihinkään. Tunteista puhuminen vaatii rauhallisen ja turvallisen tunnelman.
Yhteistyö: Kustannus-Mäkelä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti