Ensimmäisen
blogini kirjoitan Peppi Pitkätossusta, lapsuuden idolistani. Sain ensimmäisen
Peppi-kirjani 4-vuotiaana.
Keltainen suuri kuvakirja teki minuun niin suuren vaikutuksen, että pian olin todellinen Peppi-fani. Kuljin yhden kesän Pepin roolivaatteissa ja raahasin mukanani isoisoisotätini vanhaa matka-arkkua ja valkoista leikkiapinaa. Punaista peruukkia kutsuin Pepin turkiksi.
Eläydyin
Pepin rooliin myös nukkuessani. Pistin jalat tyynylle ja nukuin väärinpäin
kuten Peppi. Lapsena en pitänyt kalaruuista, mutta muikut menivät, koska niitä
sai syödä Pepin tavoin sormin. Muikkuja kutsuin ”Pepin kaloiksi”.
Olen aina
rakastanut lettuja. Voi olla, että lettuinnostuksenikin on lähtöisin Pepin
lettukesteistä?
Esittelin lempikirjani myös pienelle tyttärelleni, vaikka hän ei vielä tarinaa ymmärräkkään. Kuvia hän kuitenkin tuijottaa suurella mielenkiinnolla. Ehkä hänestäkin tulee hieman isompana Peppi-fani?
Esittelin lempikirjani myös pienelle tyttärelleni, vaikka hän ei vielä tarinaa ymmärräkkään. Kuvia hän kuitenkin tuijottaa suurella mielenkiinnolla. Ehkä hänestäkin tulee hieman isompana Peppi-fani?
Sitten itse
kirjaan. Selatessani sitä yllätyin, kuinka muistot palaavat saman tien mieleen.
Pelkkien kuvien perusteella pystyn edelleen kertomaan, mitä tarinassa tapahtuu.
Kirja on siis luettu ”muutaman” kerran.
Mikä Peppi
Pitkätossussa on niin mahtavaa, että lapset ja aikuiset ovat rakastaneet häntä
jo yli 70 vuotta?
Oma
veikkaukseni on, että Pepin rohkeus, itsenäisyys ja hyväntuulisuus kiehtovat
lapsia ja erityisesti se, että Peppi poikkeaa tavallisesta lapsesta. Hän tekee
asiat nurin kurin ja oman mielen mukaan, eikä kukaan ole käskyttämässä tai
kieltämässä häntä.
Tunnetko Peppi Pitkätossun? Astrid Lindgren - Ingrid Nyman 1961 WSOY |
Tommi ja
Annika edustavat kirjassa perinteisiä lapsia (niin 1940-luvun kuin
2010-luvunkin lapsia). He ihmettelevät Pepin touhuja ja jännittävät erilaisia
tempauksia samalla tavalla kun kirjaa kuunteleva tai lukeva lapsi.
Peppi
kyseenalaistaa kaikki perinteiset käytösnormit, esimerkiksi syömällä pöydän
päällä ja käyttämällä tuolia pöytänä tai nukkumalla pää jalkopäässä. Peppi
uskaltaa hypätä keskelle sirkusesitystä. Se, jos joku, naurattaa. Miksi niin ei
saisi tehdä?
Aikuisten
mielestä Pepin touhut ovat epäsovinnaisia ja huonon kasvatuksen merkkejä. Mutta
Peppihän on vain utelias ja rehellinen.
Pepin isä on
merillä ja äiti taivaassa. Lapsena en muistaakseni koskaan kiinnittänyt
huomiota sen koommin siihen, että Peppi asuu yksin, mutta aikuisena olen
miettinyt, miten Pepin yksinäisyys vaikuttaa häneen. Huvikummussa hänen
seuranaan ovat toki Herran Tossavainen ja hevonen, mutta tuskin ne vanhempia
korvaavat.
Peppi
Pitkätossua on analysoitu ja tulkittu lukuisissa tutkimuksissa vuosien
varrella. Tutkimusta on tehty niin ruotsiksi, englanniksi kuin suomeksikin.
Nopealla selailulla löysin seuraavat suomalaiset tutkimukset:
Kummia unelmia ja ajan muunnelmia - Huvikummun vikuroiva kronotooppi Astrid LIndgrenin Pippi Långstrump -romaaneissa. Heidi Kangas. Helsingin yliopisto. Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimukset pro gradu -tutkielma. 2017.
Liian hieno Pepiksi. Esikoululaiset kertovat käsityksistään lastenkirjojen kuvahahmoista. Leila Gröndahl. Jyväskylän yliopisto. Taiteiden ja kulttuuritutkimuksen pro gradu -tutkielma. 2015.
Peppi Pitkätossun ambivalenttinen ääni – Peppi sankarina ja surullisena orpotyttönä. Tiina Ollikainen. Tampereen yliopisto. Yleisen kirjallisuustieteen pro gradu -tutkielma. 2012.
Mistä on pienet tytöt ja pojat tehty?: sukupuolen tuottaminen Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -tarinoissa. Hanna-Leena Törrö. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2009.
Liian hieno Pepiksi. Esikoululaiset kertovat käsityksistään lastenkirjojen kuvahahmoista. Leila Gröndahl. Jyväskylän yliopisto. Taiteiden ja kulttuuritutkimuksen pro gradu -tutkielma. 2015.
Peppi Pitkätossun ambivalenttinen ääni – Peppi sankarina ja surullisena orpotyttönä. Tiina Ollikainen. Tampereen yliopisto. Yleisen kirjallisuustieteen pro gradu -tutkielma. 2012.
Mistä on pienet tytöt ja pojat tehty?: sukupuolen tuottaminen Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -tarinoissa. Hanna-Leena Törrö. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2009.
Peppi Pitkätossu – sankaritar vai huonosti käyttäytyvä pikkutyttö? Eija-Liisa Stam-Lehmusvuori. Helsingin yliopisto. Soveltavan kasvatustieteen laitos. 2007.
Siitä olen varman, että Peppi Pitkätossu tulee hurmaamaan aina vain uusia lapsia. Lapsi tarvitsee rajoja, mutta myös rohkeutta koitella näitä rajoja. Peppi uskaltaa olla erilainen ja siinä on hänen voimansa!
Ihana tarina. Tuo kyseinen Peppi-kirja on ollut myös lasteni suuri suosikki. ”Lattiaan ei saa koskea”
VastaaPoista